Trouwe bezoekers van onze website zal het zijn opgevallen dat we veel veranderd hebben de laatste maanden, waaronder een heel nieuwe subpagina “Mixed Media Glaskunst”. Je vindt daar de meest originele en meest bijzondere werken uit onze ateliers. Echt werk dat je nergens anders ziet!
Wat is Mixed Media Glaskunst?
Een goede vraag, want het is een heel breed begrip. Mixed Media Glaskunst staat eigenlijk voor alle vormen van kunst waarbij glas gecombineerd wordt met andere materialen of kunstvormen. Dat kan dus van alles zijn, en het is dan ook echt van alles.
Fascinatie
Ik ben altijd enorm gefascineerd geweest door verschillende materialen. Tijdens mijn eerste studie (Natuurwetenschappen, Universiteit Utrecht) heb ik veel materiaalkennis opgedaan, maar wel vrijwel uitsluitend theoretische kennis. Zelden kregen we het materiaal ook echt te zien, laat staan dat we er iets van mochten maken.
In dat opzicht zijn de afgelopen 16 jaar in mijn atelier een feest van herkenning geweest. Oooo, dat bedoelden ze in al die boeken! Vaak is dat interessant om te zien, zoals de verandering van kleuren tijdens het afkoelen van emaille en glas. Zwart wordt rood, rood wordt geel, bruin wordt groen. Heet glas ziet er bijzonder psychedelisch uit.
Soms is het super grappig om mee te maken, zoals een Prince Rupert Drop die explodeert (zie hierover later op deze website een blog van ons eigen experiment). Niet zelden is het nogal frustrerend als er iets gebarsten, verkleurd of volledig vastgeplakt aan de mallen uit de oven komt (ik had moeten weten dat dit zou gebeuren!!!).
Gecombineerde materialen
Maar het meest geweldige is toch om – met die theoretische kennis – vrij snel handigheid te krijgen in verschillende soorten materialen en deze dan op ongebruikelijke manieren te gaan combineren. Ooit ben ik het atelier begonnen met emailleren (het smelten van glas op metaal (lees daarover hier meer). Van nature is dat al een mixed media vorm van kunst. Met emailleren combineer je altijd zowel het glas (de emaille) als het metaal (ijzer, koper, zilver of zelfs goud) moet kunnen bewerken. Maar ik vond het leuk om nog een stap verder te gaan. Bijvoorbeeld in het bovenstaande beeld Sin & Senses, een portret van een Italiaanse kunstvriend van ons. Dit beeld bestaat uit geëmailleerd koper, met ingelegd zilverdraad, dat is gebrandschilderd en vervolgens gemonteerd in een “steen”. In werkelijkheid is dit geen steen, maar Acrylic One. Acrylic One is voor binnenshuis een goede, zeer milieuvriendelijke vervanging van epoxy die stenig aan doet.
Naast het emailleren (begonnen in 2006) ben ik ook al snel gaan glasfusen en glasblazen. Ook die werken werden snel gecombineerd met andere materialen. Het begon, vrij pragmatisch, met sokkeltjes van hout. Een beetje gezapig was dat wel, en al snel werden de “sokkels” creatiever: glazen bloemen op bijzondere takken hout, en schalen van glas op gedraaide houten staanders. Strikt genomen is het mixed media, maar je voelt al wel dat de nadruk nog steeds echt op het glas ligt. Het hout zelf is dienstverlenend, niet echt deel van het kunstwerk.
Heel langzaamaan gingen steeds vaker de andere materialen een gelijkwaardige rol spelen. Een van de eerste objecten waarin het hout niet louter ondersteunend was, is de grote houten appel waaruit een glazen worm komt gekropen. Toen die stap eenmaal gemaakt was, ging het hard.
Metaal, hout, brons, keramiek, porselein
Eerst kwam er het brons. Een scala aan bronzen beelden (al dan niet eerst ontworpen in 3D tekenprogramma’s als Zbrush) sierde het atelier. De absolute kers op de taart is de bronzen pauw met glazen staart.
Vervolgens was de keramiek aan de buurt. Er kwamen kleine glazen kippen op enorme glazen eieren, glazen rozen in porseleinen eieren, keramieken urntjes met glazen deksels, bollen van porselein met glazen vlinders.
Met de edelmetalen, hout, brons, en keramiek waren de mogelijkheden al best uitgebreid, maar door de grote vraag van klanten kwam er een nieuw hoofdstuk bij: eentje dat ik echt nooit had willen missen!
Mixed Media Glaskunst: het laatste nieuwe hoofdstuk
We maken veel rouwwerk, en tegen iemands laatste wens – of tegen de wens van iemand die een geliefde is verloren – zeg je nu eenmaal niet gemakkelijk “nee”. Toch komt het soms voor dat glas te kwetsbaar of praktisch onmogelijk is. Dan is kunststof de oplossing: met polymeren, epoxies, en thermoplasten kun je echt bijna alles maken.
Wederom herhaalde de geschiedenis zich. Het begon weer met een beetje kunststof ter ondersteuning van het glaskunstwerk, of een stukje glas toevoegen aan het object van kunststof. Al snel was het booming en vlogen er meters hoge vlinders en libelles door de tuinen met kunststof lijven en glazen vleugels. Mysterieuze plant-achtige handen omsluiten intrigerende glazen bollen, en eenbladige bomen staan te pronken in het atelier.
Op het moment dat ik dit schrijf ben ik bezig met een surrealistische glazen luchtballon waaronder een sierlijke goudvis in een tuigje opstijgt. Daarover meer in de volgende blog. Tot die tijd, mixed media glass art: the sky is the limit!